Institut for Bygningsmiljø A/S med CVR-nr. 44737663 (”Instituttet”) er et højt specialiseret byggerådgivningsfirma med nicheposition og kerneforretninger i markedet, som er rettet mod alt byggeri – nyt som gammelt. Kerneforretningsområderne er bygningsbiologi, bygningsfysik og miljøproblematiske stoffer i bygninger.

Instituttet har 2 kontorer i henholdsvis Storkøbenhavn og Odense. Virksomheden er sammensat af to forretningsben; konsulentdrift og laboratoriedrift. De to forretningsområder kan operere selvstændigt, men sammen udgør de en stærk symbiose.

Konsulentdriftens primære funktion er bygningsbesigtigelser foretaget af højt kvalificerede bygningskyndige medarbejdere, som analyserer problemstillinger af bygningsfysisk og biologisk karakter samt af problemstillinger vedrørende miljøproblematiske stoffer. I forbindelse med disse undersøgelser bliver der hjemtaget relevante biologiske- og/eller miljøproblematiske prøver til analyse. Bygningsundersøgelserne udmøntes i rapporter med konklusion af årsagen til skader og indeholder vejledninger til udbedring. Konsulenterne har den primære kontakt og dialog med virksomhedens kunder.

Laboratoriedriftens primære funktion er at analysere bygningsprøver udtaget af interne konsulenter samt prøver udtaget af eksterne samarbejdspartnere. Laboratoriet er geografisk placeret ved konsulentvirksomheden i Odense.

I vores samtid er der allerede et stort berettiget fokus på menneskers sundhed og trivsel i indemiljøer. Desuden er der stor samfundsmæssig bevågenhed for at sikre gode arbejdsmiljøer og minimere forureningen af naturen samt nedbringe brug af ressourcer. Det er vores oplevelse, at denne bevågenhed kun vil være stigende. I byggebranchen er en stor del af ovenstående allerede implementeret ved lovgivning eller ved Byggeteknisk Fælleseje, og forventningen er, at yderligere lovgivning og krav vil blive skærpet i fremtiden. Vi følger derfor løbende og grundigt den videnskabelige og teknologiske udvikling, som er relevant for Instituttets rådgivningsarbejde.

Disse forretningsbetingelser, eventuelt kombineret med skriftligt tilbud og/eller kontrakt om arbejderne, samt skriftligt aftalte ændringer hertil, udgør den samlede aftale (”Aftalen”) mellem kunden og Instituttet.

I tilfælde af konflikt mellem Aftalen og Instituttets forretningsbetingelser skal Aftalen konkret forhandlet mellem Parterne have forrang.

For Aftalen gælder ABR Forenklet (”ABR-F”) med de tilføjelser og afvigelser, der fremgår nedenfor. Hvor Aftalen indeholder bestemmelser, der fraviger eller supplerer ABR-F, skal Aftalens bestemmelser have forrang, uden en afvigelse behøves være oplyst særskilt.

Bygherre bemyndiger Instituttet til på bygherrens vegne at indgå relevante aftaler med tilknyttede rådgivere, entreprenører, specialister og andre relevante aktører

Instituttet beholder alle rettigheder over ideer, data og materiale, som Instituttet har udarbejdet, herunder rettigheder til digitale bygningsmodeller og andre digitale data.

Bygherre er imidlertid berettiget til at anvende det materiale, der er udarbejdet for opgavens løsning.

Tegningsmateriale vedlagt som bilag i udarbejdede rapporter er vejledende og ikke målfast, medmindre andet er skriftligt aftalt forud for en besigtigelse.

Hvor intet andet er aftalt, faktureres Instituttets assistance efter medgået tid i henhold til Instituttets gældende timetakster med tillæg af moms, nødvendige udlæg og materialeforbrug. Materialeforbrug omfatter typisk liftleje, tagscanner og specielle dataloggere mv. Interne udlæg som rejseomkostninger med fx fly og fortæring ol. faktureres med specifikation. Transport i forbindelse med opgaven faktureres til gældende timetakst. Herudover faktureres der en km-takst på 4,95 kr. pr. km. Km-taksten reguleres én gang årligt, og første gang den 1. maj 2026

Instituttet er bemyndiget til at antage relevant bistand, indsamle oplysninger, rekvirere anden specialistbistand mv. Eksterne udlæg til underrådgivere, håndværkere og andre leverandører tillægges et administrationshonorar på 5 %.

Den der ved bestilling af en opgave ved Instituttet oplyser, at bestillingen afgives på vegne af tredjemand, hæfter, såfremt det viser sig, at der ikke har været fuldmagt eller bemyndigelse til at forpligte tredjemand, selv for Instituttets tilgodehavende.

Instituttet er ikke ansvarlig for ekstern prøveudtagning. Instituttet hæfter således alene for resultatet af den af Instituttet udførte analyse.

Det tilsendte analysesvar skal læses og fortolkes i sin helhed, og analysesvaret udleveres ikke til tredjepart.

Korrekt udtagning omfatter bl.a. valg af materiale, valg af prøvetype og størrelse samt bestemmelse af prøvens/materialets alder påhviler den enkelte eksterne aktør. Instituttet er alene ansvarlig for egen prøveudtagning ved intern konsulent.

Instituttet tilbyder assistance til hjælp af tolkning af analyseresultatet fra eksterne aktører.

Instituttets leveringstid for udførelse af en opgave er – medmindre andet konkret er aftalt – angivet omtrentligt.

Instituttet er kun ansvarlig for direkte tab efter dansk rets almindelige erstatningsregler for fejl og forsømmelser ved opgavens løsning, jf. ABR-F § 37. Ved anvendelsen af underleverandører som andre laboratorier, leverandører og entreprenører er Instituttets erstatningsansvar begrænset til maksimalt 10 % af Instituttets honorar ekskl. moms. Instituttet forbeholder sig endvidere ret til at gøre regres gældende i forhold til underleverandører.

Instituttet er forsikret gennem en professionel ansvarsforsikring via Købstædernes Forsikring, CNA Insurance Company S.A., policenummer DKFL 10542143. Instituttets ansvar for fejl og mangler ved egne arbejder er, medmindre andet er skriftligt aftalt, begrænset til honorarets størrelse ekskl. moms og maksimalt 2.500.000 kr. ekskl. moms. Instituttet hæfter ikke for driftstab, avancetab eller andet indirekte tab eller følgeskader.

Instituttets samlede ansvar for forsinkelser i egen arbejdsplan er begrænset til 10 % af det samlede honorar ekskl. moms.

Klientens krav mod Instituttet som følge af mangler skal fremsættes senest 5 år efter afslutning af en opgave og baseret på dato i Instituttets afslutningsrapport, jf. ABR-F § 39.

Instituttet er ikke ansvarlig for manglende opfyldelse af forpligtigelser, der kan henføres til force majeure. Som force majeure anses forhold der er udenfor Instituttets kontrol såsom usædvanlige naturforhold, pandemier, epidemier, myndighedsindgreb som ikke skyldes Instituttet, oversvømmelse, jordskælv, orkaner, hærværk, brand, krig, oprør, strejke, lockouts, terror eller arbejdsstridigheder.

Nærværende afsnit indeholder afvigelser til ABR-F §§ 37 og 38.

Uanset det i ABR-F i kapitel J anførte om tvister (ABR-F §§ 46, 47, 48, 49 og 50) kan Instituttet frit vælge, om en tvist eller en sag om manglede betaling direkte skal anlægges og føres ved de almindelige danske domstole i overensstemmelse med reglerne i Retsplejeloven eller ved voldgiftnævnet for Bygge- og Anlægsvirksomhed i overensstemmelse med ABR-F § 50.

Instituttet er derfor ikke forpligtet til at anvende løsningstrappen, jf. ABR-F § 46, eller benytte mediation eller mægling, jf. ABR-F § 47, eller hurtig afgørelse, jf. ABR-F § 49. Instituttet forbeholder sig imidlertid retten til at anvende dem efter eget skøn.

Instituttet behandler personoplysninger under behørig iagttagelse af persondataforordningen. Oplysninger om kundens navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse benyttes i forbindelse med kundens bestilling. Instituttet opbevarer oplysningerne, så længe det er nødvendigt af hensyn til det formål oplysningerne er givet til og Instituttets ansvarsperiode.

instituttets betalingsbetingelser er, medmindre andet er aftalt, fakturadato og yderligere 14 dage. Ved betaling efter forfaldsdato forbeholder Instituttet sig ret til at beregne rente på 2 % pr. påbegyndt måned. Hvis kunden undlader at betale en aconto faktura, har Instituttet udover krav på renter og omkostninger, ret til at ophæve den aftale, som fakturaen vedrører, kræve forudbetaling inden yderligere arbejde udføres, og/eller gøre andre misligholdelsesforpligtigelser gældende, herunder standse arbejdet.